COPYRIGHTLAGEN

Vi här på the Twilight saga vill uttala oss lite.
Vi finns här för er, och för att förmedla vidare info om Twilight och allt runt om till er, oss, alla fans och vi tycker det är otroligt synd, men vi måste säga detta:
Vi har alltid hållt på copyrightlagen, och vi anger alltid källa, och de gånger vi glömt det så har ni skällt på oss! Visst, det är rättvist, eftersom källa alltid ska anges.
Vi är väldigt tacksamma att ni anger källa, ni våra trogna läsare, men det finns undantag...


Vi har under en lång tid följt vissa twilightbloggar som tar inlägg av oss, kopierar dem rätt av utan att ange oss som källa. Eller så använder de våra bilder, och anger en helt annan blogg som källa. Är vi ett hot på något sätt?
Twilightbloggar ska ju hjälpas åt för att få ut information. Inte stjäla av varann!

Vi vet och ni vet vilka ni är.

Vi vill bara berätta att vi har speciella kodord som bevisar att inlägg och/eller bilder är tagna från oss.
Bilder är försedda med en speciell pixelkombination på ett ställe på bilden där bara vi vet var de är.
Vi vill oxå att ni slutar, så det inte slutar med en pinsam situation för er...

Vi förstår att man ibland kan glömma!

Vi har inte klagat hittils, men det är för mycket nu, och vi tycker detta är väldigt synd, eftersom vi jobbar hårt för vår info, och om ni tar inlägg från oss, hur svårt är det att ange källa?

Vi har nu bestämt oss för att införa klickskydd på bloggen.
Ni som vill ha bilder från bloggen får maila oss nu i fortsättningen... tyvärr...
Såhär står det i lagboken:

Alla texter och bilder som är originella är skyddade av upphovsrätt. Skyddet gäller helt oberoende av i vilket medium (papper, diskett, "på nätet") verket återfinns i.

Det innebär att det inte är fritt att använda material bara för att det "finns på nätet". Någon har skapat dem och har anspråk på att det upphovsrättsliga skyddet respekteras.

Tillstånd kan dock erhållas t.ex. via enkla uttalanden som "Bilderna är fria att användas" eller liknande, på den webbplats där bilderna görs tillgängliga, och det inte är helt osannolikt att den som gjort bilderna tillgänglig också är upphovsman/rättshavare till bilderna.

Skyddet upphör först när skyddstiden löpt ut, 70 år efter upphovsmannens dödsår.


Det är ett brott att stjäla. Det är ett BROTT att medvetet använda andras inlägg, och signera med sitt eget namn.
Till och med på nätet!


Detta betyder att ni INTE får kopiera bilder och inlägg från vår blogg, och använda dem i er blogg UTAN att ange var ni fått inlägget ifrån. Ni får INTE ta ett inlägg från oss och använda det som om ni skrivit det själva. ANGE ALLTID KÄLLA SÅ SLIPPER VI ALLA PROBLEM.


Kopierar ni bilder och använder dem på eran dator, som bakgrund, eller i mobiler och dylikt, är det inga problem.



Tycker ni det är rätt att stjäla inlägg och inte ange källa?
Tänk om någon gjorde samma sak från er blogg?

Kommentarer
Postat av: Anonym

vill bara säga att jag har så många bilder på min dator och det kan ta månader innan jag liksom laddar upp dom på bloggen , så OM ni märker att jag har en bild ja tagit från er, så säg till , för jag håller inte koll på sånt med bilder och grejer x)

2009-07-12 @ 22:15:13
Postat av: v

Hej tjejer, jag hoppas att ni ska kunna svara på min fråga angående detta inlägg. jag ahr följt er blogg jättelänge och ni gör ett jätte bra jobb! Jag undrar om det är okej att jag kopierar bilder eller så, att ha som bakgrund på mobilen eller så? eller måste man höra mer er innan? hoppas på ett svar :)

2009-07-12 @ 22:33:02
Postat av: challie

Hej , alltså jag tar bilder från massa olika twilight bloggar och håller inte riktigt koll på vart jag har tagit dom ifrån och jag är riktigt riktigt ledsen om jag inte har angett källa om jag har tagit bild eller något från er , men jag anger källa om jag vet vart dom kommer ifrån :)

2009-07-12 @ 22:58:10
URL: http://charlottekristoffersson.blogg.se/
Postat av: Sara

Vilka är bloggar är det som har tagit bilder?? Är lite nyfiken för är gästbloggare på en av dom. Det är jag och en till. Hoppas ni vill svara, jag kommer inte posta kommentaren i min blogg!

2009-07-12 @ 23:01:39
URL: http://candis.se
Postat av: Anonym

helloo.. tycker ni gör helt rätt om ni inte får respons av läsarna om de tar från er sida!

2009-07-12 @ 23:03:39
Postat av: Sara

Sv. Jag har inte gästbloggat där överhuvudtaget utan det är den andra som har hand om det, så jag känner mig inte det minsta träffad av erat copyright inlägg. Har själv fått både bilder och tatueringar kopierade, så jag vet själv hur kul det är!!

Jag gjorde bara designen till den bloggen jag gästbloggar hos. Blev bara lite nyfiken eftersom de som har bloggen borde få veta det isånnafall!!

2009-07-12 @ 23:44:20
URL: http://candis.se
Postat av: Sara

Sv. Människor vill väl ta åt sig av bra inlägg så de själva ska få många läsare =// så jäkla trist.

Det är hos Twilightobsession som jag "gästbloggar".

2009-07-13 @ 00:01:56
URL: http://candis.se
Postat av: Sara

Sv. Nej det förstår jag att du inte vill. Men om de fortsätter så lär man ju göra nånting iaf =//



Tack så mycket :)

2009-07-13 @ 00:27:41
URL: http://candis.se
Postat av: Jennie

Bra inlägg! Jag tycker också man borde skriva källa. Jag läser många twilight bloggar och ja ser hur alla tar från alla och många skriver inte ens källa. Patetiskt! Men för att skryta så skriver alltid jag källa!

2009-07-13 @ 09:18:01
URL: http://solstollan.blogspot.com
Postat av: Rob<3

jag tycker att ni ska prova ha så här ett tag o sen prova ta bort det igen! ;)

2009-07-13 @ 10:28:26
Postat av: Rebecca

Jag tycker att ni gör helt rätt, men det är helt sjukt att det ska behöva gå så långt som att lägga till ett högerklicksskydd. Varför kan människor inte bara respektera varandra?

2009-07-13 @ 12:08:58
URL: http://beczz.blogg.se/
Postat av: Diana

Nej det e självklart inte rätt! Men de e synd att folk inte kan uppföra sig o ange källa, så att ni nu måste använda er av sånt där klickskydd! (el vad de heter), för ja brukar spara bilder som ni lägger upp på datorn o typ ha som bakgrund eller liknande. O nu går inte de antar ja...Synd!! men men..

2009-07-13 @ 17:05:28
URL: http://www.theshopaholicconfess.devote.se
Postat av: madde

ah jag förstår att det är inte alls kul när folk snor. :s

Men kan inte ni lägga in källan, asså om ni lägger in en bild & sedan källan så kan ni väl lägga in länken som går direkt till bilden? Inte bara till källan. Så slipper man leta efter bilden. :P Fattar ni?

2009-07-15 @ 11:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0