Kellan i Generation Kill

 


Generation Kill är en amerikansk miniserie om elitsoldaterna i B-kompaniets 2:a pluton av amerikanska marinkårens första spaningsbataljon (1st Reconnaissance Battalion) under de 40 första dagarna av USA:s invasion av Irak 2003. Serien bygger på en bok med samma namn, skriven av Rolling Stone-journalisten Evan Wright, som var inbäddad reporter i den plutonen under invasionen. Bokens svidande kritik mot flera befäl i kompaniet ledde till att marinkåren degraderade några av dem och senare uppmanade alla sina soldater att läsa den, för att lära av de misstag som skildras.

Efter 2 avsnitt insåg jag att Kellan Lutz är med och han spelar korpral Jason Lilly.

Generation Kill spelades in i Namibia, Sydafrika och Mozambique och serien har fått många lovord för sin realism. Precis som i boken är alla rollfigurer skildringar av existerande personer under deras rätta namn. Ett par av skådespelarna är forna medlemmar av B-kompaniet och en av dem "spelar" faktiskt sig själv. Alexander Skarsgård har en av de mest framträdande rollerna i serien, som gruppchef i den Humvee som Evan Wrights åkte i.

 

Den hade USA-premiär 13 juli 2008 och sista avsnittet visades 24 augusti 2008. Den hade finländsk och svensk premiär i betal-tv på Canal plus 3 september 2008 och började visas av SVT på SVT2 sju fredagar i rad, med start 7 april 2009

Se den! den e verkligen BRA! jag är inte den som gillar krig, men jag är fängslad av Generation KILL! Skarsgård är suverän!

Har ni sett Generation KILL?
Gillar ni den?


Kommentarer
Postat av: nellie

svar till kinga ; tack för inbjudan ;) hihi

2009-05-08 @ 23:47:48
Postat av: Julia

Kinga: Jag såg lite av den nu ikväll (9maj) och helt plötsligt bara: "TITTA PAPPA!! KELLAN LUTZ!! JAG VISSTE ATT HAN VAR MED I DENNA!!" Jag tyckte den var sådär, men jag har aldrig varit jätteinne med krigsfilmer. =/ Fast den blev ju lite bättre när man fick se Kellans leende ;)

2009-05-09 @ 00:48:14
Postat av: Julia

Kinga: Skulle bara skriva ett litet tips med! Panic Room gick också idag (9maj) kl. 21.00 på 1:an. Med Jodi Foster och Kristen Stewart! Verkligen värdig att se! Suverän film, och Kristen spelar fantastiskt. :D Ni hade ju kunnat skriva något om den på bloggen ;)

2009-05-09 @ 00:50:32
Postat av: Julia

Kinga: OBS! Jag menade 8maj!

2009-05-09 @ 00:52:34
Postat av: Kristine

Kinga

Har inte sett den, men den har ju hållt på i en månad nu ungefär men man kanske skulle ta och titta efter om det finns på webTV :)

2009-05-09 @ 09:19:17
URL: http://missskellington.blogg.se/
Postat av: n

Kinga,

jag har nt sett mkt så har nt satt mig in i den riktigt, men jag tkr faktiskt att den verkar väldigt tråkig haha (:

2009-05-09 @ 12:05:21
URL: http://rroligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0